کد خبر 11508
۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

فعالیت مجموعه‌های نوردی در اغما / رفع تعهد ارزی کم بود، قطعی برق هم از راه رسید!

فعالیت مجموعه‌های نوردی در اغما / رفع تعهد ارزی کم بود، قطعی برق هم از راه رسید!

از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه  ارز خود در سامانه نیما شده‌اند. ولی از آنجا که مواد اولیه آن‌ها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهشی خواهد شد و حالا نزدیک به سه ماه است که میزان تولیدات به جهت نابرابری قیمت در بورس کالا و بازار آزاد و موانع پیش روی صادرات به شدت کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز؛ از ابتدای سال ۱۴۰۳ کلیه زنجیره فولاد ناگزیر به عرضه  ارز خود در سامانه نیما شده‌اند. ولی از آنجا که مواد اولیه آن‌ها در بورس، به قیمت بالاتر از نرخ ارز نیما تعیین می‌شود، صادرکنندگان معتقدند روند صادرات کاهشی خواهد شد و حالا نزدیک به سه ماه است که میزان تولیدات به جهت نابرابری قیمت در بورس کالا و بازار آزاد و موانع پیش روی صادرات به شدت کاهش یافته است.

طبق روایت بسیاری از فعالان و صنعتگران بخش فولاد، این ماجرا محدود به این چند ماه نیست و بیش از یک سال است که با ابلاغیه کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات، روند فعالیت شرکت های تولیدی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

گلایه‌های صنعتگران از وضعیت موجود در حالی مطرح می‌شود که علی آبادی وزیر صمت در جمع فولادی‌ها به صراحت اعلام کرده بود "وزارت صمت در تلاش برای حل رفع تعهد ارزی است و اگر بدون گرفتن رانت، کالایی را صادر کردید ارز آن مال شماست و دولت هم پشتیبان شماست"

بیشتر بخوانید:

بخشنامه جدید تسویه تعهد ارزی صادرات یعنی سرکوب صادرکننده به نفع واردکننده!

ماجرا فقط به ابلاغیه رفع تعهد ارزی محدود نمی شود و با شروع فصل گرما، معضل دیگری مجموعه های فولادی را درگیر خواهد کرد. برق صنایع، سالیان زیادی است که در تابستان قطع یا محدود می‌شود و میزان تولیدات را به شدت کاهش می‌دهد. محرابیان،؛ وزیر نیرو اخیراً در دیدار با اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد وعده عدم قطعی برق صنایع در سال جاری را داده بود اما برخی از صنایع در ارتباط با رسانه آهن نیوز از افزایش تعرفه برق و برخی نیز از اعمال محدودیت‌ها خبردادند.  

انتهای پیام/ م

کد خبر 11508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =